Het nieuwe kwaliteitsdenken in de zorg

inclusief gratis whitepaper

Op deze pagina

Vrouw met telefoon met informatie over kwaliteitsdenken in de zorg

Houd jij je bezig met kwaliteit van de zorg? Ben jij iemand die het grotere plaatje ziet en de belangen van cliënten, het personeel, de organisatie en de financierders in de gaten houdt? In deze whitepaper delen drie zorgorganisaties hun visie op kwaliteit en oplossingen met je.

Wij waren benieuwd hoe zorgorganisaties hun kwaliteitssysteem organiseren. Daarom spraken wij met drie van onze klanten in de zorg.

De inzichten die wij hieruit haalden, delen we natuurlijk graag. Deze whitepaper geeft jou, als kwaliteitsverantwoordelijke in de zorg, veel handvatten en inspiratie om aan de slag te gaan met kwaliteit in jouw organisatie.

Gratis whitepaper? Het nieuwe kwaliteitsdenken in de zorg.

  • Alles wat je moet weten over het managen van kwaliteit in de zorg

  • Uitleg over de meest gebruikte systemen binnen kwaliteitsmanagement, zoals ISO 9001 of HKZ

  • Werk krachtig en prettiger met de juiste systemen

Met onze whitepaper op zak ben je helemaal up-to-date over de laatste ontwikkelingen binnen kwaliteitsmanagement

Kwaliteit in de zorg

Iedere zorgaanbieder, van thuiszorg tot GGZ-instelling, voelt de druk die gelegd wordt op het leveren van zorg van goede ‘kwaliteit’. Ook worstelt iedere zorgaanbieder met het werven en behouden van zorgpersoneel, wat extra druk legt op de organisatie. De vraag die iedereen elkaar stelt is dan ook niet verrassend: hoe lever je zorg van goede kwaliteit in een krappe arbeidsmarkt?

Een nieuwe zorgmedewerker vertrekt alweer na 2 jaar voor meer loopbaanmogelijkheden en uitdaging.

Commissie Werken in de Zorg, Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

In de whitepaper nemen we je in 3 hoofdstukken mee in het antwoord op die vraag. In het eerste hoofdstuk vertellen we je over de kracht van een kwaliteitssysteem. Het is zacht uitgedrukt om te stellen dat er veel eisen zijn voor zorgaanbieders. De overheid, gemeenten en verzekeraars hebben allemaal hun eigen kijk op het leveren van zorg.

Iedere partij stelt zijn eigen eisen en heeft weer eigen manieren hoe ze dit verantwoord willen zien. Daarbij komt ook nog dat regels en contracten vaak veranderen. Om al deze eisen ‘op te vangen’, kiezen veel zorgaanbieders ervoor om een kwaliteitssysteem op te zetten. Bekende kwaliteitssystemen voor zorgaanbieders zijn NEN-EN 15224, ISO 9001, HKZ of Prezo. Hoe kunnen juist al deze eisen jouw helpen om kwaliteit van zorg te leveren?

Een kwaliteitssysteem geeft het signaal af dat de organisatie in control is.

Annemieke Navis, kwaliteitsmanager bij Zorggroep Achterhoek

In het tweede hoofdstuk gaan we in op de volgende stap: continu de kwaliteit van de zorg blijven verbeteren door medewerkers te betrekken bij de organisatie. Maar waar begin je? En wat zijn manieren om dat goed te doen? De antwoorden op die vragen liggen bij sociaal kwaliteitsmanagement. Maar hoe betrek je nou je medewerkers met zoiets ‘saais’ als kwaliteitsmanagement?

Vrouw achter computer die bezig is zorgmedewerkers enthousiast te maken over kwaliteit

“In de thuiszorg ga je alleen naar een cliënt. Op kantoor kan je collega’s roepen om hulp. Maar als je alleen bij een cliënt bent kan dat niet.”

Natalia Alpatova, kwaliteitsmanager bij Madeliefje Thuiszorg

Als laatste gaan we in op hoe je kwaliteit iets van de hele organisatie maakt. En niet alleen van de kwaliteitsmanagers. Herken je dit ook? Het kwaliteitsbeleid klopt, de externe audits gaan op zich prima, maar het kwaliteitssysteem mag meer leven bij medewerkers. De volgende stap is gelukkig snel gezet: vergroot de toegankelijkheid en vindbaar van alles wat met kwaliteit (en je organisatie) te maken heeft. Zo geef je jouw kwaliteitssysteem het podium dat het verdient.

– Tekst gaat hieronder verder –

Natalia Alpatova over hoe Madeliefje medewerkers betrekt bij kwaliteit

Tijd voor de volgende stap, gebruik Scienta

Documenten beheren, taken uitzetten of medewerkers op de hoogte brengen van wijzigingen: het kan slimmer en sneller.

Zo heb je als kwaliteitsverantwoordelijke in de zorg meer tijd over voor zaken die er écht toe doen, zoals medewerkers trainen, processen verbeteren en je collega’s verder helpen.

Vergroot het kwaliteitsbewustzijn

Van kleinschalige zorg tot zorg organisaties

Krijg overzicht en bespaar tijd

Is jullie organisatie ook klaar met dure consultancy en ingewikkelde software?

Meer dan 6.000 organisaties wel.

Meer weten? Download onze gratis whitepaper

3 pagina's uit het whitepaper: "het nieuwe kwaliteitsdenken in de zorg"
  • Alles wat je moet weten over het managen van kwaliteit in de zorg

  • Uitleg over de meest gebruikte systemen binnen kwaliteitsmanagement, zoals ISO 9001 of HKZ

  • Werk krachtig en prettiger met de juiste systemen

Scienta is gebruiksvriendelijke software voor het vastleggen, controleren en verbeteren van ambulante zorg processen.