Scienta 7.0 komt eraan. Maar waarom eigenlijk?

Na maandenlang hard werken is het op vrijdagavond 30 oktober 2020 zover: de lancering van Scienta 7.0. En dat is goed nieuws voor alle klanten die meer vrijheid willen in het aanmaken van overzichten en in het aanmaken en uitvoeren van taken. Want Scienta 7.0 geeft jou als beheerder voortaan nóg meer inzicht en nóg meer grip op de taken. Wat verandert er precies? En waarom? We leggen het graag aan je uit.

Heel veel functionaliteit toegevoegd

Scienta zorgt voor een intelligente workflow met taken en overzichten. Alleen, als gebruiker was je gebonden aan de overzichten, kolommen, filters en taken zoals wij die aanboden. Dat werkt voor veel van de Scienta-klanten prima. Maar steeds meer klanten vertelden dat ze meer inzicht in Scienta wilden hebben. Zodat ze slimmer kunnen werken, tijd besparen en nog meer relevante informatie uit Scienta halen. In Scienta 7.0 hebben we veel functionaliteit rondom overzichten en taken toegevoegd. Daardoor is Scienta ook weer eenvoudiger en overzichtelijker geworden. En de gebruiker krijgt meer controle, meer inzicht en meer gemak. Dit geldt voor zowel de overzichten als de taken.

Overzichten: sneller, dynamischer en met meer opties

Alle overzichten zijn in Scienta 7.0 compleet vernieuwd. Ze zijn sneller, dynamischer en hebben meer opties. En we komen tegemoet aan de vraag om eigen overzichten te kunnen maken. En om deze te kunnen opslaan en delen met anderen. Je bouwt dus zelf de overzichten die jij wilt en nodig hebt. En omdat we de overzichten in Scienta 7.0 hebben gebouwd met nieuwe techniek, zijn de overzichten veel sneller dan voorheen.

Bepaal zelf de kolommen en filters

Allereerst hebben we de standaardoverzichten nog mooier gemaakt. En voortaan bepaal je zelf hoe en welke informatie je ziet in een specifiek overzicht. Hoe? Door overzichten die jij vaak gebruikt op te slaan als een preset. In een preset bepaal je bijvoorbeeld de volgorde van de kolommen en welke filters wel of niet actief zijn. Ook is in Scienta 7.0 het aantal kolommen en filter enorm uitgebreid. De beheerder kan deze presets opslaan en aanbieden aan alle gebruikers. Uiteraard kunnen gebruikers ook eigen presets maken en opslaan.

Maak zelf presets en voeg opties toe

Gebruik jij vaak de filters ‘Status’ en ‘Laatst bewerkt’ in het artikelbeheer? Dan kan je hiervoor nu een eigen preset maken. Wil jij weten welke artikelen binnen 3 maanden vervallen? Maak een eigen preset van alle artikelen die binnen 3 maanden vervallen en blijf eenvoudig op de hoogte. Je hoeft niet meer steeds actief op zoek naar deze informatie. Bij alle filters met datumvelden kun je ook relatieve data selecteren of snelle selecties maken, zoals: ‘gisteren’, ‘volgende week’ en ‘de afgelopen 30 dagen’. Daarbij kun je ook geavanceerde opties toevoegen. Bijvoorbeeld: ik wil alle artikelen filteren die niet zijn gekoppeld aan de tag ‘Nieuwe medewerker’.

Schrijf je hier in voor de online training om Scienta 7.0 beter te leren kennen

Taken: meer mogelijkheden, betere monitoring

Ook het aanmaken en uitvoeren van taken is volledig vernieuwd. Natuurlijk, we hadden al taken in Scienta. Maar regelmatig kregen we de vraag: kunnen we de taken niet veel breder inzetten? Daarmee gingen we aan de slag. En we zijn blij met het resultaat, want het is ook nog eens heel mooi geworden. We hebben de taken dichter bij de medewerker gebracht.

Zo handig en slim werkt de functie ‘taken’

In Scienta 7.0 is een taak ook echt een taak geworden. Bovendien vind je alle informatie rondom een taak direct terug bij taak-details. Alles rondom de taak wordt vastgelegd. Zo zie je duidelijk wanneer iemand een bepaalde actie heeft uitgevoerd. Als beheerder kun je er iets bijschrijven. Bijvoorbeeld waarom deze taak belangrijk is. Ook degene die de taak moet uitvoeren, kan er iets bijschrijven. Bijvoorbeeld waarom je de taak niet kunt uitvoeren of voltooien. Je kunt in een taak berichten versturen. Het is mogelijk om diverse typen taken op één werklijst plaatsen. Het inplannen van taken is meer verfijnd.

Stip aan de horizon: Workflow Everywhere

De reden waarom we dit allemaal doen? Workflow Everywhere. Daar werken we in 2020 en 2021 naartoe. Workflow Everywhere biedt jou optimale vrijheid en flexibiliteit in Scienta. Je kunt straks op elk overzicht acties inzetten. Nu programmeren wij de taken nog. Daar stappen we in de toekomst vanaf. Als je eenmaal werkt in Workflow Everywhere, dan kun je alles zo instellen dat je een optimale workflow bereikt. Stel je alles goed in, dan hoef jij als beheerder straks niet meer steeds in Scienta op zoek naar eventuele problemen. Nee, je krijgt daarvan signaaltjes vanuit Scienta. Alles wat voor jou belangrijk is en waarvan jij op de hoogte wilt worden gehouden, stel je in. Wat een rust geeft dát.

Je hoeft niets te doen?

Op vrijdag 30 oktober na 19.00 uur wordt Scienta 7.0 gereleased. Je hoeft daarvoor helemaal niets te doen, want we migreren je Scienta-omgeving automatisch. Er wordt geen downtime verwacht, dus je kunt gewoon blijven werken in Scienta. Ben je op vrijdagavond aan het werk in Scienta? Dan zie je misschien een migratiescherm dat aangeeft dat de migratie nog enkele seconden duurt. Je kunt dus snel weer verder met Scienta 7.0. Het wijst zich vanzelf, zoals je van Scienta gewend bent. Heb je toch vragen? Bel ons dan even of stuur een e-mail naar support@scienta.nl.

Wil je nou alle details van de verbeteringen en oplossingen lezen? Dan kan je dat doen in dit artikel in de handleiding.