Blog

Blog2019-01-10T16:15:18+00:00

3 redenen waarom het een goed idee is om processen te beschrijven

1. Als je je organisatie wil verbeteren en wil groeien Naarmate een organisatie groeit, is er steeds meer behoefte aan structuur en duidelijkheid. Niets is frustrerender voor medewerkers als niet duidelijk is wat er moet gebeuren en wie daarbij helpt of verantwoordelijk voor is. In sommige gevallen is het ook handig om te weten hoe iets uitgevoerd moet worden, bijvoorbeeld omdat de medewerker nieuw is of omdat er veel dingen fout kunnen gaan. In dit soort situaties is het handig om een beschreven weergave van de werkelijkheid te hebben: procesbeschrijvingen! Het geeft houvast en sturing én het zorgt voor rust bij [...]

By |dinsdag 18 september, 2018|Categories: Procesmanagement|

Informatie en documenten delen in je organisatie: wat is wijsheid?

Je bent eruit: er gaan processen beschreven worden in je organisatie. Of je gaat aan de slag met kwaliteitsmanagement. Of met het opzetten van een geïntegreerd QHSE-systeem, of een compliance management systeem of een kennismanagementsysteem, of misschien wel allemaal. Of juist iets anders. Het maakt eigenlijk niet zo veel uit, want de redenen om te starten met jullie project zijn helder en logisch, iedereen is voorstander en iedereen is enthousiast en wellicht zijn de eerste quick wins al binnen. Maar dan. Het echte werk. Er gaat heel wat beschreven, gedeeld en gerapporteerd worden. Maar hoe deel je eigenlijk al die [...]

By |dinsdag 18 september, 2018|Categories: Systemen en software|

Een procesmanagement (BPM)-systeem: dit zijn de verschillende smaken

Processen managen: je doet het iedere dag in min of meerdere mate. Het ‘omgaan’ met deze processen heet procesmanagement of Business Proces Management (BPM). Hiervoor bestaan verschillende instrumenten, tactieken en managementfilosofieën die (proces)managers op weg helpen. De inrichting van een proces is cruciaal voor de prestatie ervan. Veel organisaties worstelen met de vraag hoe ze dat het beste kunnen doen – vaak door middel van software. Maar wat voor soorten BPM-systemen zijn er nu precies? En wanneer zet je ze in? 1. Een tool om procesbeschrijvingen te maken Laten we bij het begin beginnen: procesbeschrijvingen maken. Procesbeschrijvingen maken is [...]

By |dinsdag 18 september, 2018|Categories: Systemen en software|

Hoe start je met vernieuwend kwaliteitsmanagement?

Uw werk als kwaliteitsmanager of -professional verandert sterk. Door technologische en maatschappelijke ontwikkelingen zijn uw vakgebied, uw organisatie én uw rol in de organisatie heel anders dan vroeger. Vernieuwend kwaliteitsmanagement, waarom is dat nodig? Iedereen (nouja, 95% van de kwaliteitsmanagers) is het er over eens dat niet alleen de kwaliteitsmanager verantwoordelijk is voor de kwaliteit, maar dat iedereen in de hele organisatie dit is. En de ISO 9001-norm ondersteunt dit: er wordt gesproken over leiderschap (een geheel eigen hoofdstuk in ISO 9001, hoofdstuk 5), communicatie en mensen betrekken en faciliteren. Er staat bijvoorbeeld letterlijk (in hoofdstuk 5.2.2) dat ‘het [...]

By |woensdag 29 augustus, 2018|Categories: Kwaliteitsmanagement|

Formulieren gezocht!

Ons gratis Kickstart abonnement wordt grondig uitgebreid met veel kant-en-klare formulieren! Daarvoor gebruiken we graag de kennis en expertise van onze klanten en van verdere geïnteresseerden. Heeft u goede ideeën voor formulieren, bijvoorbeeld voor interne audits, leveranciersbeoordelingen, een checklist voor nieuwe medewerkers of iets totaal anders? Of heeft u al complete formulieren, die u nu nog print? Of staan ze in een tool die aan vervanging toe is? Dan komen we graag met u in contact! Uw voordelen? Uw formulieren worden gratis in Scienta gemaakt en uitgeleverd in ons Kickstart-abonnement, waar honderden organisaties inmiddels gebruik van maken. Zo profiteert [...]

By |vrijdag 3 augustus, 2018|Categories: Scienta Kickstart|

5 signalen die erop wijzen dat u uw kwaliteitsmanagement moet automatiseren

Software, automatisering en tooling worden steeds meer gebruikt binnen organisaties. Deze digitale transformatie raakt ook het werk van de kwaliteitsmanager en van de QHSE-manager. Maar het kan spannend zijn om de overstap te maken naar een (nieuw) softwaresysteem. Wanneer ben je daar eigenlijk klaar voor? In deze blog beschrijven we de 5 signalen die wijzen dat uw kwaliteitssysteem te veel handmatige acties bevat en u tijd en geld kan besparen met automatisering. Welke herkent u in uw eigen werk? 1. Er zijn fouten en lange wachttijden in registraties en meldingen Binnen kwaliteitsmanagement, maar zeker ook in omliggende vakgebieden van [...]

By |donderdag 2 augustus, 2018|Categories: Kwaliteitsmanagement|

Een sociaal kwaliteitssysteem: hoe ziet dat eruit in de praktijk?

Zou u als kwaliteitsmanager of QHSE-manager ook meer draagvlak willen zien voor uw kwaliteitsmanagementsysteem? U bent niet de enige: het is een grote uitdaging binnen veel organisaties om kwaliteitsmanagement aan te sluiten bij de dagelijkse gang van zaken. Iedereen zou zijn managementsysteem wel pragmatischer en socialer willen inrichten. Maar hoe ziet zo’n sociaal kwaliteitssysteem eruit? In deze blog behandelen we de 4 kernelementen van een sociaal kwaliteitssysteem. 1. Gaat niet alleen over de ISO ISO 9001 kan veel waarde bieden voor organisaties. Veel knappe koppen vanuit de ISO hebben zich gebogen over wat ‘goede kwaliteit’  precies inhoudt, en u [...]

By |donderdag 2 augustus, 2018|Categories: Kwaliteitsmanagement|
  • duidelijke communicatie in procesmanagement

Duidelijk communicatie in procesmanagement is belangrijk. Zo zorg je daarvoor.

Iedere organisatie, dus ook die van jou, doet aan procesmanagement. Organisatieprocessen zijn eigenlijk niet zo veel meer dan het dagelijkse werk dat gedaan wordt, en procesmanagement is een bril die je kunt opzetten om naar je organisatie te kijken. Vaak starten organisaties fanatiek met procesmanagement, en gaan ze aan de slag met Agile, Lean of Customer Excellence in hun organisaties. Eén van de grootste valkuilen bij dit soort aanpakken is dat het blijft steken bij quick wins, maar dat échte, diepere organisatieverbeteringen uitblijven. Een belangrijk, maar vaak onderschat, aspect bij blijvende procesmanagement is communicatie. Natuurlijk, binnen procesmanagement wordt er veel beschreven [...]

By |donderdag 5 juli, 2018|Categories: Procesmanagement|

Scienta 5.0 mét formulieren: 11 juni 2018!

Scienta 5.0, met de nieuwe functionaliteit om formulieren te maken, is voor iedereen beschikbaar vanaf maandag 11 juni om 12:00 uur! We kondigen de bètarelease van Scienta 5.0 afgelopen maart al aan (lees meer daarover in deze blog). Ons enthousiaste testpanel heeft formulieren uitgebreid in de praktijk beoordeeld en dankzij hun feedback zijn de formulieren in Scienta nu klaar voor al onze klanten. Testpanel: nogmaals bedankt! Wat zijn formulieren in Scienta? Met formulieren in Scienta zorgt u voor de noodzakelijke tooling om waardevolle informatie en data uit uw organisatie te halen. Formulieren helpen u om processen te meten, te [...]

By |dinsdag 29 mei, 2018|Categories: Scienta releases|

De AVG komt er aan: dit mag u van Scienta verwachten

Op 25 mei 2018 treedt de AVG in werking. De AVG is de nieuwe Europese privacywet die een aantal nieuwe en scherpere eisen stelt aan organisaties die met persoonsgegevens werken. En ook wij krijgen hiermee te maken. We hebben ons afgelopen maanden goed voorbereid op de AVG - al zeggen we het zelf. In deze blog behandelen we de impact van de AVG op Scienta, hoe wij aan de AVG voldoen en de invloed hierop voor u als klant, gebruiker van Scienta, contact op onze mailinglijst of gewoon als toevallige websitebezoeker. Ga snel naar: Uw privacyrechten in de [...]

By |woensdag 9 mei, 2018|Categories: Achter de schermen|