Online samenwerken is best een uitdaging: dat hebben veel bedrijven de afgelopen tijd geleerd. Hoe verbeter je dan de samenwerking tussen collega’s, als ze niet fysiek kunnen afspreken? Vaardig communiceren in de gezondheidszorg en in andere sectoren is online veel lastiger dan op kantoor of op de werkvloer. Gelukkig helpen een aantal praktische tips en best practices beter online samen te werken.
5 tips voor online samenwerken
Met deze 5 tips wordt het makkelijker om beter online samen te werken:
- Directe communicatie
Gebruik directe communicatie en spreek met elkaar af om direct te communiceren. Veel conversaties vinden plaats via e-mail, terwijl even (video)bellen vaak net zo makkelijk is. Pas vooral op voor conversaties tussen meer dan twee personen, via e-mail of instant messaging. Het werkt dan vaak een stuk beter om elkaar gewoon even direct te spreken. - Maak informatie vindbaar
Zorg dat er een intranet beschikbaar is met alle informatie die medewerkers nodig hebben. Richt specifieke onderdelen van het intranet in voor een kennisbank, voor actueel nieuws en voor andere informatie die zij zoeken. Dat voorkomt dat iedereen op eigen houtje op zoek moet gaan naar wat er eigenlijk al beschikbaar is. - Afdelingsoverstijgende groepen
Creëer groepen binnen het intranet, het liefst die afdelingen overstijgen. Op die manier komen medewerkers bij elkaar die online anders gescheiden zouden blijven. Door ze samen te brengen in de groepen komen ze met elkaar in contact en lukt het om elkaar ook virtueel en digitaal te blijven ‘zien’. - Creatief klimaat
Leg de basis voor een creatief klimaat, bijvoorbeeld door sessies te houden waarin medewerkers samenkomen en vertellen wat er bij hen speelt. Maak het laagdrempelig om bij te dragen en zorg ervoor dat creativiteit gewaardeerd en beloond wordt. Vroeg of laat betaalt zich dat uit als medewerkers online beter samenwerken. - Praat over meer dan werk
Nodig medewerkers uit om ook online over meer met elkaar te praten dan het werk alleen. Dat gebeurt op de werkvloer ook, maar is online niet zo gebruikelijk. Toch draagt dat enorm bij aan de onderlinge samenwerking, omdat medewerkers elkaar op die manier beter leren kennen.
Online samenwerken
Online samenwerken is en blijft een uitdaging. Met de bovenstaande tips en bijvoorbeeld het sociaal intranet van Scienta lukt het om de samenwerking naar een hoger niveau te tillen.
Zelf onze software ervaren? Vraag binnen 5 minuten jouw demo-omgeving aan. Heb je vragen? Bel ons op telefoonnummer 0341 – 700 255, stuur ons een e-mail naar info@scienta.nl of gebruik het online contactformulier. Dan nemen we snel contact met je op.