Dacht u ook aan bureaucratie en veel regels toen u de titel las? Een gedachte dat deze tekst gortdroog, abstract en moeilijk zou zijn? Een tekst over zaken die er in praktijk eigenlijk niet toe doen? U bent niet de enige. Veel mensen denken bij kwaliteitstraject, al dan niet in het onderwijs, aan veel vergaderingen, bureaucratie en veel regels. Inspiratie vonden wij in deze aflevering van Tegenlicht.

Superschool

In deze aflevering probeert een directeur van een middelbare school een ‘superschool’ te creëren in één van de meest kansarme buurten van Nederland. Dat klinkt misschien idealistisch, maar voor mij juist heel inspirerend en motiverend. De bevlogenheid van deze directeur spreekt mij aan, zowel zakelijk als persoonlijk. Want de zaken waarvan hij ziet dat ze beter kunnen, zien wij ook. Zowel in het onderwijs als daar buiten.

De praktijk

Kwaliteitsverbeteringen, -trajecten of –systemen; wij geloven dat ze werken, anders hadden wij nooit Scienta ontwikkeld. Maar de kracht hiervan, en wat volgens de heer Van ’t Zelfde en ons soms wordt vergeten, is de praktijk. Al deze zaken vallen of staan met hoe laagdrempelig en praktisch ze in worden gezet in de praktijk. Dat toont deze aflevering duidelijk aan.

Verbeteringen op het gebied van kwaliteit worden op de verkeerde plek ingevoerd en blijven te abstract of te moeilijk. En, zoals de heer Van ‘t Zelfde ook aangeeft: diegenen waar het echt om gaat komen op de laatste plaats, namelijk de docent en de leerling; de praktijk dus. Kwaliteit krijgt hierdoor een bittere en verstikkende bijsmaak en zorgt ervoor dat noodzakelijke veranderingen (kwaliteitsverbeteringen!) helaas niet worden uitgevoerd. Ontzettend zonde, want als dit wél goed wordt gedaan, zijn de voordelen in de praktijk enorm. Academisch geschoolde leerlingen in een kansarme buurt, om maar wat te noemen.

Inspireren en helpen

Gelukkig zijn er nog steeds bevlogen mensen zoals de heer Van ’t Zelfde, die ons en anderen inspireren en leren waar het toch allemaal om draait: de praktijk, de docent en de leerling. Dit zijn de mensen die alle kwaliteitsprocessen en protocollen moeten uitvoeren en ervaren in hun dagelijkse werkzaamheden. Ons doel is om dat voor hen zo makkelijk mogelijk te maken.