Een interview met Matthijs Wiegant over advisering door accountants, franchiseontwikkelingen en Scienta. B&P Performance Group ondersteunt vanuit haar label B&P Franchise & Formule Advies startende en gevestigde franchiseorganisaties in de breedste zin van het woord.

Wij spraken met Matthijs Wiegant, franchiseconsultant bij B&P Franchise & Formule Advies. Matthijs Wiegant is sinds drie jaar werkzaam bij B&P. Hij begeleidt ondernemers die een nieuwe franchiseformule willen starten of al een franchiseorganisatie hebben en deze willen professionaliseren.

“Wat het werk leuk maakt, is dat de franchisewereld niet te vergelijken is met een andere branche. Het is echt een vak apart. En het is ook afwisselend: onze klanten variëren van detailhandel tot zorg en van food tot non-food”, aldus Wiegant.

B&P is een ander soort accountantskantoor. Kan je daarover wat meer vertellen?

“B&P is van origine een accountants- en adviesorganisatie met veel franchisegevers en franchisenemers als klant. Natuurlijk kunnen organisaties bij ons terecht voor de reguliere accountantsdiensten, maar wij gaan veel verder dan dat. Onze klanten kunnen vertrouwen op een breed scala aan diensten, specialisten en innovatieve producten. Wij hebben ons echt toegelegd op de adviesrol: het meedenken en adviseren van ondernemers over de formule, de bedrijfsvoering, het personeelsbeleid, marketing en communicatie en natuurlijk het verzorgen van franchisehandboeken, waarvoor wij Scienta gebruiken.

Naast Scienta bieden we ook andere innovatie oplossingen zoals Zippy: een uniek Management Informatie Systeem en Sam: een interactief beoordelingssysteem. Inmiddels heeft B&P ruim honderd medewerkers, verspreid over acht kantoren in Nederland. We zijn zelfs zo ver gekomen dat de naam accountantskantoor de lading niet meer dekt, gezien ons pakket aan dienstverlening.”

Advisering door accountants wordt breed uitgemeten in de accountancy. Hoe staan jullie daar tegenover?

“Als B&P hebben wij een voorsprong. Wij hebben deze trend aan zien komen en daarop ingespeeld door ons toe te leggen op het adviseren van ondernemingen in de breedste zin van het woord. Bij B&P is de jaarrekening echt een commodity en is dit proces dan ook volledig geautomatiseerd. Alles gebeurt digitaal; de klant betaalt zelfs meer als hij zijn administratie in de ouderwetse schoenendoos aanlevert.

Vroeger was het zo dat de accountant de jaarrekening aan het begin van het nieuwe jaar presenteerde. Als je dan constateerde dat de personeelskosten te hoog waren, was je te laat om er iets aan te doen. Daar heeft een ondernemer tegenwoordig niets meer aan. Daarom is die andere tak, advisering, zo belangrijk.

We staan een onderneming op alle fronten bij met advies. Fiscaal, juridisch, economisch, bedrijfsmatig, maar ook op marketing- en PR-gebied. De basis is simpel: ondernemers zoveel mogelijk ontzorgen en de bedrijfsvoering optimaliseren, zodat zij kunnen doen wat ze het liefste doen: ondernemen.”

Wat raad je andere accountantskantoren aan?

“Kijk verder dan de reguliere accountantsdiensten. Leg je echt toe op de adviesrol en je specialiteit: elk accountantskantoor heeft een vaste klantengroep in een bepaalde branche, zoals wij hebben met franchiseondernemingen. B&P heeft zich de afgelopen jaren geprofileerd als franchise-expert. Vanuit die positie is het logisch om te adviseren. Daar is specialistische kennis voor nodig. Kennis die wij hebben opgedaan als accountantskantoor. Dat kan niet iedereen.“

Terug naar de franchise. Wat voor ontwikkelingen zie je daar?

“Franchise ontwikkelt zich snel, erg snel. En Nederland is een echt franchiseland. Franchise wordt steeds meer toegepast, ook in branches waar ze nog nooit van franchise hadden gehoord, zoals de zorg. We zien dat franchisegever en franchisenemer ook steeds meer op gelijke voet komen te staan. De franchisewereld wordt veel transparanter en er is veel meer onderlinge communicatie. De samenwerking en wisselwerking wordt steeds belangrijker, en daar helpt een systeem zoals Scienta heel erg bij.”

Hoe ziet die samenwerking tussen B&P en Scienta er precies uit?

“Door Scienta wordt die samenwerking tussen franchisegever een franchisenemers juist heel erg bevorderd: het franchisehandboek wordt veel interactiever. Een uitgeprint handboek in een map is niet meer van deze tijd! Alles gaat digitaal, dus waarom het franchisehandboek ook niet?

Met Scienta zorg je ervoor dat franchisegever en –nemer van elkaar kunnen leren en dat wederzijdse input mogelijk is. En dat is belangrijk: de beste ideeën komen meestal vanuit de franchisenemer, want die zit dicht bij de klant en die weet wat er speelt. Scienta is een platform om die ideeën kenbaar te maken.

Functionaliteiten zoals wijzigingsvoorstellen waarbij een franchisenemer kan aangeven dat hij het op een andere manier doet, zijn ontzettend krachtig. Zo kan iedereen van elkaar leren. En omdat de gegevens in Scienta altijd up-to-date zijn, is er nooit twijfel over welke informatie juist is: je ziet altijd de laatste versie. Verder wil het oog ook wat: Scienta ziet er mooi uit en daar hechten moderne franchiseorganisaties ook veel waarde aan.

Toen wij in aanraking kwamen met Scienta, waren wij meteen enthousiast. En we kregen veel enthousiaste reacties van onze klanten. Vandaar dat we met Scienta rond de tafel zijn gaan zitten om deze samenwerking verder uit te breiden. En dat bevalt tot nu toe erg goed. Ik geloof dat Scienta echt de toekomst is binnen franchiseorganisaties.”

Wilt u als accountant uw klanten ook adviseren met Scienta? Vraag meer informatie aan!