Terug naar Succesverhalen

Scienta Succesverhaal: Kwalitaria

Geschreven door Kitty van Commenee

Elke franchisenemer had een hardcopy handboek, bedoeld om alle aangesloten franchisenemers te informeren over ambities, richtlijnen en afspraken van het bedrijf. De organisatie van de tweejaarlijkse controle en update was altijd een enorm gedoe. Leemans vroeg zijn adviesbureau of dat niet makkelijker kon. Zij suggereerden Scienta.

Leestijd: 10 minuten

Voor wie

Franchise Friendly Concepts (FFC) is het moederbedrijf van onder meer de cafetariaketen Kwalitaria.  Ze hechten aan duurzaamheid en kwalitatief, lokaal gemaakt eten. Joep Leemans is Operations Manager. Hij is onder meer verantwoordelijk voor het aansturen van de franchisenemers.

Vraag

Elke franchisenemer had een hardcopy handboek, bedoeld om alle aangesloten franchisenemers te informeren over ambities, richtlijnen en afspraken van het  bedrijf. De organisatie van de tweejaarlijkse controle en update was altijd een enorm gedoe. Leemans vroeg zijn adviesbureau of dat niet makkelijker kon. Zij suggereerden Scienta.

Resultaat

Met Scienta kunnen alle Kwalitaria’s makkelijk bij de centraal beschikbare online bedrijfsinformatie. Voorbeeldarbeidscontracten, hygiëne-eisen, een update van wet- en regelgeving: het is zo voor handen. Daardoor functioneert de keten als geheel soepeler. Bovendien helpt het bij de groei. Nieuwe ondernemers zijn nu eenvoudig wegwijs te maken.

Ffc werkt en oogt professioneler

Lekker, verantwoord eten kan ook voor een betere prijs, vindt moederbedrijf FFC. Ze neemt  duurzaamheid en kwaliteit serieus en stelt hoge eisen aan alle aangesloten Kwalitaria’s. Een handboek is een onmisbaar naslagwerk om aan al die eisen te voldoen. Maar dan wel graag één die makkelijk in gebruik, altijd up-to-date en praktisch is. Joep Leemans, Operations Manager bij FFC, vertelt over zijn keuze voor Scienta.

Wat is nu belangrijk voor jullie organisatie?

‘De economie trekt aan en mensen zijn weer bereid om geld uit te geven aan goed, kwalitatief eten. Aan fast-service eten dat het niveau van de snackbar ontstijgt. Wij vervullen daarin een belangrijke rol. Met betaalbaar, verantwoord en vooral lekker eten. Want dat laatste blijft toch het belangrijkste. Het is mijn taak dat al onze franchisenemers onze ambities kennen en naleven.’

Hoe helpt Scienta daarbij?

‘Jaarlijks groeien wij met ongeveer 30 nieuwe Kwalitaria’s. Al die nieuwe ondernemers willen we snel wegwijs maken in cruciale bedrijfsinformatie. Daar helpt Scienta enorm bij. Sowieso kunnen nu al onze franchisenemers makkelijk online bij alle bedrijfsinformatie. Handig voor ze zijn bijvoorbeeld de standaardcontracten en arbeidsovereenkomsten. Belangrijke updates ontvangt iedere ondernemer direct in zijn mailbox. Ik kan zelfs een leesbevestiging krijgen, zodat ik zeker weet dat iedereen op de hoogte is van nieuwe wet- en regelgeving. Voorheen maakten we twee keer per jaar een update van het papieren handboek. Daarvoor moesten we de hele organisatie in beweging zien te krijgen. Aanpassingen van collega’s ontcijferen, excellijsten bijwerken, printen en in mappen doen – niet het meest populaire karwei. Nu werken onze mensen op het hoofdkantoor online zélf hun informatie bij. Het hele jaar door.’

Hoe bevalt de samenwerking?

‘Scienta werd ons aanbevolen door het bureau dat ons destijds hielp bij het handboek. Zij hadden al goede ervaringen met Scienta. Inmiddels ben ik ook heel tevreden. Bijzonder vind ik de releases die ze uitbrengen: ze luisteren echt naar hun klanten. Sommige releases had ik niet zelf kunnen bedenken. In de praktijk blijken ze dan enorm handig. Zo creëer je met elkaar een steeds beter systeem.’

Beantwoordt Scienta aan alle verwachtingen?

‘Ja, het heeft opgeleverd wat ik wilde. Scienta ontlast ons goed in het up-to-date houden van onze bedrijfsinformatie. Weet je, nieuwe franchisenemers zijn tegenwoordig kritisch, ze verwachten van ons dat we minimaal een handboek hebben. Zien ze Scienta voor het eerst, dan krijgen we heel enthousiaste reacties. ‘Wow, dat ziet er goed uit’, horen we dan. Het draagt dus ook bij aan onze professionele uitstraling.’