Het klinkt zo logisch; structuur aanbrengen in je organisatie bevordert de werkwijze, processen en uiteindelijk ook de verkopen. Maar wat houdt organisatiestructuur eigenlijk in? Welke vorm werkt het beste en hoe breng je het aan?

Organisatiestructuur, wat is het?

Onder de term organisatiestructuur verstaan we het volgende: de wijze waarop taken binnen de organisatie verdeeld zijn. Het heeft alles te maken met de wijze waarop activiteiten, taken en werkzaamheden verdeeld zijn onder afdelingen en medewerkers. Bij deze taakverdeling worden verantwoordelijkheden en bevoegdheden meegenomen om het hele proces van het bedrijf te kunnen coördineren.

Welke vormen van organisatiestructuur zijn er?

De vraag wat de juiste organisatiestructuur is, speelt bij veel bedrijven. Terwijl ieder bedrijf in feite een unieke organisatiestructuur kent, zijn er een aantal groepen waarin de verschillende structuren kunnen worden ingedeeld. Zo zijn er lijnorganisaties, lijn-staforganisaties, functionele organisaties, P-, G- en M-organisaties, matrixorganisaties, entente of netwerkorganisaties en integraal of unitorganisaties. Maar welke van deze organisatiestructuren voor jou het meest geschikt is, is sterk afhankelijk van een aantal interne en externe factoren. Zo is het afhankelijk van de grootte van het bedrijf, maar ook van de mate van concurrentie op de markt.

Hoe kan het in je voordeel werken een juiste structuur te hebben?

Het hebben en in kaart brengen van de juiste organisatiestructuur voor jouw organisatie is van groot belang om rust en duidelijkheid in jouw organisatie te krijgen. Zo wordt door een organogram voor zowel de klanten en medewerkers exact duidelijk hoe de organisatie in elkaar steekt. Wie heeft welke verantwoordelijkheden? Wie geeft leiding aan wie? En waar ben je verantwoordelijk voor? Door hier duidelijkheid in te scheppen door middel van de organisatiestructuur en het organogram, zorg je ervoor dat de processen goed en snel kunnen verlopen. Zo hoeven de medewerkers niet uit te zoeken bij wie ze voor welke vraag moeten zijn of wie welke verantwoording draagt.

Organisatiestructuur en kwaliteitsmanagement

Juist bij het in kaart brengen van de organisatiestructuur, verantwoordelijkheden en taken is een kwaliteitsmanagementsysteem van groot belang. Want wat als alles duidelijk beschreven is, maar voor jouw medewerkers niet te vinden is in een verstopte map op een online harde schijf? Zonde van de tijd en energie! Met ons kwaliteitsmanagementsysteem heb je alle informatie op één plek. Scienta vergroot de structuur en het overzicht in jouw organisatie.

Met onze software beheer je alles op één plek, zonder gedoe. In de portal vinden jouw medewerkers precies waar zij naar op zoek zijn. De kennis en interne bedrijfsinformatie staat op één plek, die je bovendien helemaal naar wens kunt inrichten.