Dacht u aan kwaliteitsmanagement op vakantie? Lag u, genietend aan het strand, te mijmeren of uw ligbed voldeed aan ISO 7174? Of las u, bij wijze van managementliteratuur op vakantie, de nieuwe ISO 9001 eindelijk echt eens goed door? Waarschijnlijk niet. Maar hopelijk werkt u, net als ik, verder met nieuwe inspiratie.

Zo dacht ik afgelopen zomer wél aan kwaliteitsmanagement. Als muziekliefhebber was ik ook deze zomer weer op verschillende festivals. Je zou denken dat een muziekfestival de laatste plek is om na te denken over kwaliteitsmanagementsystemen. Toch overkwam het me. Niet dat ik mijmerde of de festivaltenten voldeden aan NEN-EN 13782, maar ik zag wél één van de beste managementsystemen op één van de meest onverwachtste plekken.

Wie de optredens goed bekeek, zag een perfect functionerend managementsysteem op het podium. Bands die elkaar naadloos aanvoelden, mensen die tijdens de show constant in de weer waren om alle confettikanonnen schietklaar te maken, de dansers die op gezette tijden een vlag kregen om over het publiek te zwaaien: ik bedacht me dat er geen artiesten staan, maar dat er hele bedrijven aan het werk zijn. Organisaties waarin iedereen een rol heeft met verantwoordelijkheden en taken en afspraken.

Het verwonderde me dat juist op zo’n creatieve plek de zaken zo strak geregeld waren. Professionals die niet alleen hun eigen ding deden, maar zich inzetten voor een groter geheel. Door middel van afspraken én professionele vrijheden; door middel van planning én improvisatie. ‘Om aan de verwachtingen van de klant te voldoen’; om de bezoeker te geven waar hij voor komt, en eigenlijk om alle verwachtingen te overtreffen. De essentie van kwaliteitsmanagement gevonden op een festival. Hoe zorgt u dat uw managementsysteem als muziek in de oren klinkt?