Blog2020-05-19T23:29:37+02:00

“Scienta helpt kringloopbedrijven continu te verbeteren”

Kaderupdate van ‘100% Kringloop’-kwaliteitskeurmerk Kringloopbedrijven hebben twee belangrijke taken: bijdragen aan het terugdringen van de afvalberg én mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een leer- en werkplek bieden. De Branchevereniging kringloopbedrijven Nederland (BKN) zetten daarom stevig in op samenwerking met partners zoals gemeenten, sociale-werkvoorzieningen en afvalbedrijven. Om dit te borgen, verandert er per 1 januari 2021 nogal wat in het Keurmerk Kringloopbedrijven®. Maar hoe voer je die veranderingen goed en efficiënt door? Kringloopbedrijven die werken met Scienta hebben een voorsprong”, stelt Tamara de Graaf. Tamara adviseert organisaties over een inclusieve en duurzame manier van (samen)werken. Sinds [...]

By |15 January 2021|Categories: Kwaliteitsmanagement|

“Met dit voorbeeldhandboek voldoen zorgorganisaties al aan de norm”

Hoe borg je als zorgorganisatie je kwaliteit, op zo’n manier dat medewerkers er ook echt iets mee kunnen? Scienta ontwikkelde het Voorbeeldhandboek Zorg & Welzijn. Structuurspecialist Kim van Hoesel schreef het met hulp van Scienta-klanten. Het voorbeeldhandboek heeft een logische structuur en bevat stroomschema’s, artikelen en voorbeelddocumenten. “Alles zit erin. Met het voorbeeldhandboek hebben zorgorganisaties dus een goede basis om aan de norm te voldoen.” Steeds meer zorgorganisaties gebruiken Scienta. Ze kregen behoefte aan een zorgspecifieke versie van het ISO9001 Voorbeeldhandboek, omdat het primaire proces in de zorg totaal anders is. Op basis van dit handboek maakte Kim [...]

By |22 December 2020|Categories: Voorbeeldhandboek Zorg & Welzijn, Kwaliteitsmanagement|

Het nieuwe kwaliteitsdenken in de zorg

Houd jij je bezig met kwaliteit van de zorg? Ben jij iemand die het grotere plaatje ziet en de belangen van cliënten, het personeel, de organisatie en de financierders in de gaten houdt? In dit drieluik delen drie zorgorganisaties hun visie op kwaliteit en oplossingen met je. Wij waren benieuwd hoe zorgorganisaties hun kwaliteitssysteem organiseren. Daarom spraken wij met drie van onze klanten in de zorg. De inzichten die wij hieruit haalden, delen we natuurlijk graag. Dit drieluik geeft jou, als kwaliteitsverantwoordelijke in de zorg, hopelijk veel handvatten en inspiratie om aan de slag te gaan met kwaliteit in jouw [...]

By |3 December 2020|Categories: Voorbeeldhandboek Zorg & Welzijn, Kwaliteitsmanagement|

Zó krijg je zorgmedewerkers enthousiast over kwaliteit

Je hebt de kwaliteit op orde. Alle certificaten behaald. En de audits zijn een eitje. Maar hoe maak je het verschil op de werkvloer? Veel kwaliteitsmanagers in de zorg worstelen met die vraag. Want kwaliteitsnormen en -certificaten zijn niet sexy. Zeker niet voor zorgprofessionals in het primaire proces. Toch moet je hen meekrijgen, want hoe waarborg je anders de kwaliteit en de uniformiteit van werken? Daarom is er nu het voorbeeldhandboek Zorg & Welzijn. Concreet, praktisch en met meer dan 400 pagina’s het meest complete handboek dat er is. Het is nog gratis ook. Zijn ze gek geworden bij [...]

By |27 November 2020|Categories: Voorbeeldhandboek Zorg & Welzijn, Kwaliteitsmanagement|

Bedrijf in beeld: Active Ants

Active Ants is in 2010 opgericht met het idee om e-fulfilment door middel van innovatie, automatisering en het werken met robotjes, accurater en efficiënter te laten zijn. En dat is gelukt. Active Ants is inmiddels uitgegroeid tot een van de grotere spelers in Nederland met meer dan 250 klanten en ruim 3 miljoen orders per jaar. Juist bij zo’n snel groeiend bedrijf als Active Ants is procesmanagement zo belangrijk. Hierover hebben wij met Daniëlle Dekker gesproken. Zij is sinds november 2019 KAM Coördinator bij Active Ants en focust op dit moment op de kwaliteitsmanagement binnen Active Ants, om die [...]

By |11 November 2020|Categories: Bedrijf in beeld, Kwaliteitsmanagement|

Terugblik webinar ‘Kwaliteitsmanagement in de zorg’: van ‘moeten’ naar ‘willen’

Mensen houden niet van ‘moeten’. Toch wemelt het in de zorg van de protocollen, procedures en andere richtlijnen. Die leiden af van het ‘willen’: de reden waarom je ooit in de zorg ging werken. Hoe zorg je dat het ‘willen’ centraal blijft staan in het kwaliteitsmanagement? Daarover ging het webinar, op 20 oktober, van Scienta en Zorgvisie. De gasten: Raphaël van Kraaij, bestuurssecretaris Libertas Leiden, en Wouter Hart, spreker en auteur van ‘Verdraaide organisaties’ en ‘Anders vasthouden’. Libertas Leiden levert verpleeghuis en thuiszorg in en om Leiden. De laatste jaren is er steeds meer aandacht voor kwaliteit, onder [...]

By |29 October 2020|Categories: Kwaliteitsmanagement|

Help! Hoe houd ik thuiswerkende medewerkers geïnformeerd en verbonden?

Niet fijn, die tweede coronagolf. Bedrijven en organisaties hebben er flink last van. Financieel-economisch, maar vaak ook organisatorisch. Hoe regel je het allemaal goed nu medewerkers thuis werken? Houtje-touwtje-oplossingen werken wel even, maar deze tijd vraagt om structurele verbeteringen. Ook als het gaat om het beheren en toegankelijk maken van documenten voor medewerkers, zodat ze hun werk goed blijven doen. Al is het in hun joggingbroek met overhemd, stropdas en colbert. Deze tijd vraagt om flexibiliteit én discipline, van alle medewerkers, of ze nou thuis of op locatie werken. Hoe stuur je jouw thuiswerkende medewerkers aan? Hoe blijven zij [...]

By |21 October 2020|Categories: Kennismanagement|

Op vrijdagavond 30 oktober wordt Scienta 7.0 gereleased

Scienta 7.0 komt eraan. Maar waarom eigenlijk? Na maandenlang hard werken is het op vrijdagavond 30 oktober 2020 zover: de lancering van Scienta 7.0. En dat is goed nieuws voor alle klanten die meer vrijheid willen in het aanmaken van overzichten en in het aanmaken en uitvoeren van taken. Want Scienta 7.0 geeft jou als beheerder voortaan nóg meer inzicht en nóg meer grip op de taken. Wat verandert er precies? En waarom? We leggen het graag aan je uit. Heel veel functionaliteit toegevoegd Scienta zorgt voor een intelligente workflow met taken en overzichten. Alleen, als gebruiker was je [...]

By |21 October 2020|Categories: Scienta releases|

Informatiemanagement in de zorg start met het denken in processen

Zorginstellingen zitten op een goudmijn aan data, aldus Koen Hilhorst. Koen werkt bij Mobilee als consultant en is vanuit die rol interim informatiemanager bij zorginstelling Prisma. Koen: ‘onze definitie van informatiemanagement is de optimale afstemming tussen informatievoorziening en informatiebehoefte. Omdat veel zorginstellingen verplicht zijn veel dingen te registreren, voor zorgkantoren of gemeentes bijvoorbeeld, hebben ze heel veel data tot hun beschikking.' Zorginstellingen doen echter vaak te weinig om deze goudmijn in te zetten voor hun éigen doelen, aldus Koen. ‘Zoals het verbeteren van processen en klantervaringen. Goed informatiemanagement helpt om dit op een beheerste manier voor elkaar te krijgen.’ Je [...]

By |12 October 2020|Categories: Interviews|

Bedrijf in beeld: Curess

Curess is een jeugdzorgorganisatie die zich richt op de systemische begeleiding van jongeren en gezinnen. Zij zijn er om naast gezinnen te staan, om zo met elkaar beter te leren samen leven. Met een team van meer dan 100 ambulant hulpverleners, doen zij dit alles vanuit het oogpunt: Naast elkaar, met elkaar. In dit interview vertelt Eddy de Bruin, directielid van Curess, hoe het kan dat zij wel zonder wachtlijsten kunnen werken. En wat kwaliteit voor Curess betekent. Waarom ben je met Curess begonnen? “In de jeugdzorg is veel gedoe, er zijn lange wachtlijsten, er [...]

By |9 October 2020|Categories: Bedrijf in beeld, Kwaliteitsmanagement, Scienta Succesverhalen|