Blog

Blog2019-01-10T16:15:18+01:00

De uitdagingen (én oplossingen) voor maatschappelijke organisaties

Een interview met Gyan Mahadew, managing director bij Data4Development, experts op het gebied van IT bij maatschappelijke organisaties. Maatschappelijke organisaties worden steeds kritischer bekeken: consumenten vinden transparantie in toenemende mate belangrijk, en vanuit de politiek worden meer regels opgesteld. Niet voor niets zijn thema’s zoals governance, compliance en ethisch handelen van groot belang voor maatschappelijke organisaties. Digitalisering en data kunnen hierbij helpen, maar hoe? Elke maatschappelijke organisatie wil tegenwoordig data-driven zijn. Maar vroeg of laat worden altijd dezelfde vragen gesteld: “hoe werken we hier nu eigenlijk?” of “hoe gaan we onze organisatie efficiënter inrichten?” Volgens Gyan kan Scienta een [...]

By |vrijdag 7 juni, 2019|Categories: Kwaliteitsmanagement|

Hoe zorg ik voor een goede adoptie van een sociaal intranet in mijn organisatie?

Als je een sociaal intranet in de organisatie gaat introduceren, dan wil je wel dat alle medewerkers er gebruik van gaan maken. Je hebt niet voor niets een tool aangeschaft, dan wil je ook dat iedereen er actief gebruik van maakt. In deze blog geven wij je 4 stappen om te zorgen voor een goede adoptie van jouw sociaal intranet. 1. Voorbereiding Het zorgen voor een goede adoptie begint al voor dat het intranet überhaupt uitgerold gaat worden. Daarom is het belangrijk dat je al vanaf het eerste moment de medewerkers erbij betrekt. Vraag aan je medewerkers wat zij [...]

By |dinsdag 4 juni, 2019|Categories: Kennismanagement|

4 redenen waarom iedere organisatie een personeelshandboek moet hebben

Een personeelshandboek; de plek waar je alle bedrijfsregels en algemene afspraken met je personeel vastlegt. Afspraken over werktijden, ziekteverzuim of woon-werkverkeer. Je kan met iedereen afzonderlijke afspraken maken en deze vastleggen in contracten. Maar slimmer is om de algemene afspraken in het personeelshandboek vast te leggen. Lees hier waarom ook jij een personeelshandboek moet hebben in jouw organisatie.   1. Duidelijkheid In het personeelshandboek worden alle (arbeidsgerelateerde) regels en voorwaarden vastgelegd die binnen een organisatie gelden. Hier vallen ook de ‘ongeschreven’ regels onder. Regels over het nemen van rookpauzes of over het laten bezorgen van privé pakketjes op het [...]

By |dinsdag 4 juni, 2019|Categories: Kennismanagement|

Het gaat gebeuren: de allereerste klantendag van Scienta

Op dinsdag 19 november 2019 organiseren wij onze allereerste Scienta-klantendag! Leer en praat op deze dag met anderen over Scienta, wissel je kennis en ideeën uit, ontmoet andere gebruikers en maak kennis met het team achter Scienta. We ontwikkelen op dit moment het programma, waarin we een goede balans willen aanbieden tussen strategische en praktische sessies. Deze dag is gratis voor onze klanten. Wel zijn er een beperkt aantal plaatsen beschikbaar, dus je kunt nu alvast een plek reserveren. Hoe je dat doet, lees je onderaan deze blog. We zien je graag de 19e! Wat kun je verwachten op [...]

By |dinsdag 21 mei, 2019|Categories: Achter de schermen|

Scienta Succesverhaal: Kringloopbedrijf Opnieuw & Co

Er zijn enorm veel kringloopwinkels in Nederland, van sterk wisselende kwaliteit. Winkels met het Keurmerk Kringloopbedrijven® hebben het goed op orde, voor medewerkers, klanten en samenwerkingspartners. Maar hoe regel je het goed conform dit keurmerk? Kringloopbedrijf Opnieuw & Co koos voor het online systeem Scienta. “Laaiend enthousiast” zijn ze. “In 2014 behaalden we het Keurmerk Kringloopbedrijven®”, vertelt Johan van de Zande, regiomanager bij Opnieuw & Co en hoofdbeheerder van Scienta bij Opnieuw & Co. “Een bewuste keuze, want daarmee onderscheiden we ons echt. Medewerkers kunnen erop vertrouwen dat we het personeelsbeleid goed op orde hebben. Voor samenwerkingspartners, zoals gemeenten, [...]

By |dinsdag 30 april, 2019|Categories: Scienta Succesverhalen|

Nieuwe functionaliteiten in Scienta 5.3

We zijn Scienta constant aan het verbeteren. Zo hebben we een aantal nieuwe features ontwikkeld, waardoor Scienta nóg beter is geworden. Ga snel naar: Agenda widget Functiegroepen Formulierenoverzicht Herhaalcollectie Grid Bijlage veld Handtekening Standaardwaarde Indeling velden Downloaden ingevuld formulier in PDF Opmaakopties Snel naar sectie mogelijkheden Scienta lentetrainingen Agenda widget We hebben een nieuwe widget toegevoegd! Vanaf nu kunnen medewerkers ook de agenda op het dashboard zien. Bepaal zelf wie de afspraken in de agenda mogen zien en of er alleen de afspraken in de toekomst in staan of dat ook [...]

By |woensdag 20 maart, 2019|Categories: Scienta releases|

Processen beschrijven en managen: hoe gaat dat eigenlijk in Scienta?

Ondanks het harde werk dat wordt gestopt in het maken van procesbeschrijvingen, is het nog altijd een hele kunst om medewerkers deze ook echt te laten lezen. Eerlijk is eerlijk: niet iedereen vindt het even leuk om procesbeschrijvingen te lezen. Gelukkig is het lezen van een proces ook geen doel op zich, maar is het de bedoeling dat de informatie over de processen de medewerkers verder helpt bij hun werk. We noemen dit bewust de informatie over de processen in plaats van de beschreven processen, omdat er in Scienta veel meer mogelijk is dan alleen het beschrijven van een [...]

By |donderdag 3 januari, 2019|Categories: Procesmanagement|

Verplichting of verbetering: wat heb je aan interne audits?

Interne audits worden vaak nog gezien als een overhoring: wat is de procedure, heb je je daar aangehouden en werk je wel volgens de regeltjes? Een interne audit wordt zo al gauw gezien 'omdat het moet', en niet als positief verbetermiddel. Maar kloppen deze vooroordelen wel? Wat is zo’n interne audit eigenlijk precies, en waarom zou je als bedrijf een interne audit willen uitvoeren? Wat zijn interne audits? Voordat we verder ingaan op het uitvoeren van interne audits, is het goed om een klein stapje terug te doen en een overzicht te creëren: wat zijn interne audits eigenlijk? Interne [...]

By |donderdag 29 november, 2018|Categories: Kwaliteitsmanagement|

AO/IB en AO/IC: wat is het (en wat is het verschil?)

Het klinkt misschien als een oude managementterm uit de jaren ’90, maar binnen veel organisaties wordt het nog steeds veel gebruikt: de AO/IC of de AO/IB. Ook is het vaak een goed onderwerp voor een afstudeerstage of -project. Maar wat is het eigenlijk? En wat kun je ermee? Als eerste: wat is de AO? Kortweg gezegd is de Administratieve Organisatie een organisatie gezien vanuit een controllers- of accountantsbril. Een accountant ziet bedrijfsprocessen waarin risico’s verstopt zitten, controle nodig is (bijvoorbeeld om fraude of witwassen tegen te gaan) of scheiding van functies omdat er veel geld vloeit door deze processen. [...]

By |donderdag 29 november, 2018|Categories: Procesmanagement|

De VUCA-wereld: wat is het nu precies?

Je hoort het steeds vaker: we leven in niet zo maar een wereld, maar in een VUCA-wereld. Het klinkt een beetje onheilspellend, en daarom is de term VUCA steeds vaker synoniem voor de ‘boze buitenwereld’, vaak gevolgd door een ernstige blik. En dat is misleidend, want de vier termen waaruit het acroniem bestaat (in het Engels: volatility, uncertainty, complexity, en ambiguity) zijn niet zomaar gekozen. VUCA staat voor vier verschillende zaken, die alle vier een andere aanpak verdienen. De VUCA-wereld De wereld is tegenwoordig dus volatiel, onzeker, complex en ambigu. Maar wat betekenen deze termen nu precies? En wat moet je ermee? Volatiliteit Wat is volatiliteit? [...]

By |woensdag 21 november, 2018|Categories: Procesmanagement|