Curess is een jeugdzorgorganisatie die zich richt op de systemische begeleiding van jongeren en gezinnen. Zij zijn er om naast gezinnen te staan, om zo met elkaar beter te leren samen leven. Met een team van meer dan 100 ambulant hulpverleners, doen zij dit alles vanuit het oogpunt:

Naast elkaar, met elkaar.

In dit interview vertelt Eddy de Bruin, directielid van Curess, hoe het kan dat zij wel zonder wachtlijsten kunnen werken. En wat kwaliteit voor Curess betekend.

Waarom ben je met Curess begonnen?

“In de jeugdzorg is veel gedoe, er zijn lange wachtlijsten, er is niet genoeg personeel en de kwaliteit van zorg kan ook vaak beter. 3 jaar geleden zijn wij Curess begonnen om te laten zien dat het anders kan. Hou op met het klaagverhaal dat het niet kan en lastig is. Wij organiseren het anders en we laten zien dat je met de huidige tarieven wel blije medewerkers kan hebben, wel kwaliteit van zorg kan leveren en wel een sterke organisatie kan bouwen. En het belangrijkste, we laten zien in de markt dat we zonder wachtlijsten kunnen werken. Kortom, het kan wél. Het vraagt alleen een andere manier van denken en besturen.”

En wat is die andere manier van denken en besturen dan?

“In de gezondheidszorg wordt veel vanuit budgetten gedacht. Veel organisaties denken; ‘Ik heb een budget voor 8 fte, dus ik neem 8 fte aan.’ En dan kan je ongeveer 40 ambulante hulpvragen beantwoorden. Maar er zijn 80 ambulante hulpvragen, waardoor de helft op de wachtlijst beland. En dat vinden wij gek. Wij kijken met een meer marktgerichte bril naar de markt. De vraag van de markt bepaalt onze grootte. Dus er zijn 80 ambulante hulpvragen vanuit de markt. Dan nemen we genoeg fte aan om te zorgen dat wij alle hulpvragen kunnen beantwoorden.”

“Daarnaast zijn wij ook bezig met continu innoveren, zodat we de marktvraag naar ons toetrekken. Daarvoor ontwikkelen we nieuwe producten. Zo hebben we begin 2020 Intensieve Systeem Begeleiding geïntroduceerd. Wij zien regelmatig binnen gezinnen dat er zo’n grote zorgvraag is, dat er een uithuisplaatsing dreigt. Hiervoor hebben wij Intensieve Systeem Begeleiding ontwikkeld. Hierbij bieden wij een traject aan waarbij 1 of meerdere ambulant hulpverleners 10 tot soms meer dan 30 uur per week bij de gezinnen thuis komen. Dit om uithuisplaatsing te voorkomen.”

“In oktober 2020 introduceren we Gezamenlijk Ouderschap. Een module speciaal voor ouders in een conflict scheiding waar de kinderen de dupe van zijn. Door dit soort nieuwe modules te blijven introduceren genereren we ook nieuwe vraag. Hier blijkt enorme behoefte aan te zijn.”

“We laten zien dat je met de huidige tarieven wel blije medewerkers kan hebben, wel kwaliteit van zorg kan leveren.”

Je hoort veel in het nieuws over een tekort aan personeel in de zorg, hoe gaan jullie daar mee om? Aangezien jullie zo focussen op groei van de organisatie en meer vraag creëren.

“Om te kunnen groeien weten we dat we nieuwe medewerkers nodig hebben. Daarom zorgen we dat we iedere maand 2 a 3 nieuwe medewerkers krijgen. En dat is echt niet zo moeilijk. We zijn een leuke werkgever en dat laten we zien ook. En dit werkt, we hebben per kwartaal zo’n 50 a 60 sollicitanten. Daar zit zeker wat geluk bij, maar het komt ook echt door hoe we ons positioneren. We hebben een bewuste keuze gemaakt om uit te stralen dat werken een feestje is.”

“Er moet aandacht zijn voor elkaar, medewerkers moeten hun leidinggevende kennen en vertrouwen. Maar ook zeker andersom moet dit zo zijn. Daarvoor zijn er o.a. goede team overleggen. Daarnaast moet er goede scholing zijn, zo organiseren we 4x per jaar het Curess Congres. En ook niet geheel onbelangrijk, we organiseren met enige regelmaat leuke activiteiten. Denk hierbij aan een After Summer Party, een BBQ of we doen mee aan de lokale hardloopwedstrijd voor het goede doel. Alles om de verbinding te maken en aandacht voor elkaar te hebben. Dit zijn relatief makkelijke activiteiten die veel effort opleveren, en die er bij andere organisaties simpel weg niet zijn. Dus daar maken wij het verschil.”

Ik hoor hier ook heel erg jullie pay-off in terug, ‘samen met elkaar, naast elkaar’. Dit gaat dus niet alleen over de cliënten?

“Klopt, we staan echt naast de cliënten. We werken samen met de cliënt. En dan maakt het niet uit of de cliënt de vader, de moeder of het kind is. We gaan er naast staan, we worden onderdeel van het gezin en oordelen niet.”

“Maar dit geldt ook zeker voor onze collega’s, we staan naast elkaar. Als een collega bijvoorbeeld op zaterdagavond om 23.30 uur naar huis rijdt na een complex huisbezoek, en hij of zij heeft er last van en wil er even met iemand over praten, dan kan dat want er is altijd iemand bereikbaar. Dat is ook wat we graag willen, zorgen voor elkaar.”

“We hadden alle processen vastgelegd op papier in een map. Iedere medewerker kon hierbij, maar in de praktijk werkt dat gewoon niet goed.”

Kan jij mij vertellen wat kwaliteit voor Curess betekent?

“Kwaliteit betekent een paar dingen voor ons. Basaal zit het in de kwaliteit van zorg. Wij moeten goede zorg leveren en dat aantoonbaar maken. Daar hebben een systeem voor; Ons van Nedap. Daar staat ons hele cliëntendossier in, inclusief het hele zorgproces. En via dat systeem krijgen de medewerkers een melding wanneer ze wat moeten doen.”

“Daarnaast zijn we nu bezig om de kwaliteit van de zorg meetbaar te maken. Dat is een hele uitdaging, want hoe maak je iets heel subjectiefs objectief. Hiervoor zijn wij sinds 2018 ISO 9001 gecertificeerd. Maar heel belangrijk daar bij is, hoe maak je het toegankelijk voor de medewerkers. En dat is waarom wij met Scienta gestart zijn. We hadden alles vastgelegd op papier in een map. Iedere medewerker kon hierbij, maar in de praktijk werkt dat gewoon niet goed. De meeste medewerkers zien de map als ze ingewerkt worden en kijken er daarna nooit meer in. En nu integreren we onze werkprocessen in Scienta. Ook dat is kwaliteit voor mij. Dat mensen de processen niet alleen kennen, maar dat ze ook geautomatiseerd worden Als er dan een formulier wordt ingevuld, dan komt het automatisch bij de juiste personen terecht en daarmee voorkom je fouten.”

“Kwaliteit is voor mij ook de relatie met mensen. Het oprecht met elkaar kunnen zijn en een goed en eerlijk gesprek kunnen voeren.”

“Als laatste zit kwaliteit voor mij ook in een relatie met de mensen. Het oprecht met elkaar kunnen zijn en een goed en eerlijk gesprek kunnen voeren. Dan kun je elkaar serieus nemen en vertrouwen. Wanneer je afspraken met elkaar maakt, iedereen zich ook aan die afspraak houdt. Of dat nou intern is, of naar cliënten toe, of mensen van buitenaf die afspraken met ons maken. Wij vinden het belangrijk dat iedereen zich houdt aan de gemaakte afspraken. Alleen dan kan je kwaliteit leveren.”

Zorg leveren van goede kwaliteit in een krappe arbeidsmarkt

Wij waren benieuwd hoe zorgorganisaties hun kwaliteitssysteem organiseren. Daarom spraken wij met drie van onze klanten in de zorg. De inzichten die wij hieruit haalden, delen we natuurlijk graag.

Drie van onze klanten zijn aan het woord. Dit zijn Annemieke Navis, kwaliteitsmanager bij Zorggroep Achterhoek, Tania Berenstein, directeur van Connected2Care en Natalia Alpatova, applicatiebeheerder bij Madeliefje Thuiszorg. 

In dit artikel delen zij hun visie op kwaliteit. Onder andere op de vragen: hoe lever je zorg van goede kwaliteit in een krappe arbeidsmarkt? Hoe betrek je medewerkers bij kwaliteit? En hoe zorg je dat het kwaliteitsmanagementsysteem gaat leven onder de medewerkers?  ►Lees meer over het nieuwe kwaliteitsdenken in de zorg